تعدد اخبار کرونا با تاثیر بر عملکرد شناختی، مخاطبان را دچار بی حسی می نماید

به گزارش وبلاگ سوئیچ دستی، عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرنگاران گفت: رسانه و اخبار این توانمندی را دارند که رشته تمرکز و افکار ما پاره نمایند و این موضوع تاثیرات عملکرد شناختی را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد.

تعدد اخبار کرونا با تاثیر بر عملکرد شناختی، مخاطبان را دچار بی حسی می نماید

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ سوئیچ دستی، اگر شناخت ما از موضوع کرونا غیرواقع بینانه باشد، صدمات روان شناختی و جسمانی ناشی از نگرانی و ناامیدی ویروس جدی خواهد بود. زمانی که شناخت ما بر اثر تحمل فشار یا رنج مخدوش می گردد یکی از پیغامدهای آن تخمین زدن زمان یک بحران است و این در حالی است که مثلاً در خصوص ویروس کرونا، اپیدمیولوژی یا همه گیرشناسی این بیماری قطعا با داشتن اطلاعات درست و منابع شناختی موثق، متوقف خواهد شد.

استفاده از ظرفیت های علوم شناختی به ما یاری خواهد نمود که سوگیری های شناختی در خصوص این ویروس به حداقل برسد و ذهن از لنگر انداختن دور بماند. نگاه های غیرواقع بینانه به کرونا در دو سوی طیف واقعیت قرار می گیرند که اضطراب های روان شناختی ناشی از مرگ در یک سوی این طیف و در سمت دیگر انکار بیماری واقع شده است.

می توان گفت با توجه به واقعیت وجودی یک بیماری ویروسی در حال سرایت، جدی دریافت و نه انکار و نه فاجعه سازی می تواند ما را به یک واقع بینی متعادل برساند. قطعا تبلور این نگرش نیازمند کار بر روی ظرفیت های شناختی مردم و به مدد علوم شناختی خواهد بود.

به همین منظور به گفت و گو با بعضی از کارشناسان حوزه علوم شناختی در خصوص ارتباط علوم شناختی و رسانه با کرونا پرداختیم که در ادامه می خوانید:

معصومه نصیری عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه وبلاگ سوئیچ دستی در این رابطه به خبرنگار می گوید: در شرایط شیوع ویروس کرونا ما شاهد شیوع انواع ویروس های رسانه ای اعم از اخبار جعلی و شایعات بودیم که خسارات و اثرات جدی بر افکار عمومی و حوزه های شناختی آنها بر جای گذاشت. تاثیراتی که در بیشتر مواقع موجب انحراف مخاطبان از کنشگری صحیح در شرایط بحرانی کرونایی نیز شد.

وی می افزاید : در معرض مداوم اخبار بودن بر روی فرآیندهای شناختی و تفکری مخاطب اثرات منفی دارد. همانطور که می دانیم تفکر باید در قالب زمانی تعیین صورت گیرد که این قالب باید بدون اختلال باشد و هر نویز و پارازیت بیرونی می تواند این فرایند را در نواحی شناختی فرد، مخدوش کند.

این عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران می افزاید: شما تصور کنید حوزه تفکری افراد مدام در معرض انواع اطلاعات گمراه نماینده و مسموم قرار گیرد. قطعا نتیجه اینگونه از مواجهه با فضای رسانه ای مخاطبان را به شدت آسیب پذیر می نماید. آنهم اخباری که عامدانه به گونه ای طراحی می شوند که جلب توجه نموده و در پارازیت های جدی در حوزه شناختی فرد از فضایی که در آن بسر می برد ایجاد می نماید.

نصیری معتقد است که اساسا نداشتن استراتژی دقیق برای زیست رسانه ای مخصوصا در شرایط بحرانی مانند شیوع کرونا به دلیل ایجاد اختلال دائم در فرایند تفکر افراد را دارای عوارضی همچون سطحی نگری و کم عمقی می نماید. مخاطبانی با اطلاعات به وسعت یک اقیانوس و عمق یک بند انگشت از تبعات در معرض مداوم اخبار بودن است.

این عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه وبلاگ سوئیچ دستی می افزاید: اخبار منفی بر روی عملکرد شناختی افراد تاثیر می گذارد و اختلال در حافظه و تمرکز از تبعات جدی توجه به محتواهای رسانه ای است.

این مدرس رسانه می گوید : اساسا رسانه و اخبار این توانمندی را دارند که رشته تمرکز و افکار ما را پاره نمایند و این تاثیرات عملکرد شناختی را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد.

این عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران خاطر نشان می نماید: تعدد اخبار با تاثیر بر عملکرد شناختی، مخاطبان را دچار بی حسی نسبت به موضوعاتی می نماید که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

فرانک شیروانی عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه وبلاگ سوئیچ دستی نیز در این رابطه می گوید: یکی از موارد قابل تأمل، افزایش پیغام های آگاهی دهنده درباره ویروس کرونا است که در حال حاضر نسبت به تمامی برنامه های رسانه در اولویت واقع شده است. هم چنین موضوعاتی که توسط رسانه ها مطرح می گردد باید واقع بینانه و به روز باشد.

این جامعه شناس می افزاید: رسانه ها یکی از منابعی هستند که می توانند در خصوص ویروس کرونا آموزش دهند و بگویند که درست است این مسأله ایجاد و دنیا گستر شده است و تصمیمات و شرایطی که به دنبال آن در پیرامون ما اتفاق می افتد را نمی توان تغییر داد اما می توانیم نحوه پاسخ و احساسی که به این موقعیت داریم را با انجام کارهای تحت کنترل، تغییر دهیم.

وی می افزاید: آموزش صحیح و کاربردی راهکارهایی که خطر ابتلا افراد به بیماری را کاهش دهد بسیار مثمر ثمر خواهد بود و باعث می گردد که مردم بتوانند بر حلقه نفوذ خود تمرکز نمایند و بر زندگی آنها تأثیرگذار باشد.

به گفته شیروانی وقتی که دایره آگاهی و دانش مردم نسبت به بحران ها پایین باشد تمایلات واکنشی از خود بروز خواهند داد که تمرکز آنها را به حلقه نگرانی سوق می دهد و این فقط موجب می گردد که انرژی ها صرف نگرانی و غصه خوردن گردد. اضطراب و نگرانی بیش از اندازه در این دوره می تواند منجر به کرونای روانی گردد که بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

شیروانی معتقد است که رسانه ها می توانند نقش به سزایی در آموزش مردم نسبت به وجوه مختلف ویروس کرونا داشته باشند. زمانی که آموزش درست داده می گردد، مردم قادر خواهند بود که خود را در مقابل مسائل از زاویه ای در نظر بگیرند که بتوانند کاری انجام دهند، غر زدن و ناله و شکایت کردن مسئله ای را حل نخواهد نمود و فقط مردم و جامعه را به جهت انفعال خواهد برد.هم چنین به نظر می رسد که لازم است تا همه مسؤولان در رسانه ملی تدبیری اتخاذ نمایند تا اولویت رسانه ای شان در شرایط رو به هشدار فعلی، با هدف اطلاع رسانی به خانواده ها، دادن هشدارهای لازم و کافی به شهروندان منتهی گردد تا خانواده ها فقط برای اموری که حتماً لازم است از خانه ها خارج شوند.

محمد رضا بیگدلی دبیر علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه وبلاگ سوئیچ دستی نیز در این رابطه معتقد است که برنامه ساده رسانه ای مانند واتساپ را در نظر بگیرید و تصور کنید که یک برنامه پشتیبان در آن وجود داشته باشد که نتایج آزمایشات کرونا را به افراد نشان دهد. دولت به وسیله سیستم های اینترنتی خود که مدیریت می نماید نتیجه مخاطبینی که شما دارید را با گذاشتن علامتی در کنار آن نشان می دهد و باعث می گردد مردم به شکل هوشمند با مراقبت های خاص به آن فرد و خانواده وی نزدیک شوند.

وی می گوید: نصب یک اپلیکیشن همراه یا تکمیلی بر روی یکی از رسانه های مجازی خیلی یاری نماینده است و می تواند جلوی شیوع کرونا را بگیرد.

بیگدلی می افزاید:رسانه با ارسال اطلاعات به مخاطبین، فردی که کرونای وی مثبت است را با رنگ قرمز و آنهایی که به این فرد نزدیک هستند را با رنگ دیگری نشان می دهد و به این شکل خیلی از افراد می توانند به شکل مجازی با افرادی که کرونای آنها مثبت است آشنا و ارتباط بگیرند. از لحاظ زمانی هم می تواند برای آن وقت بگذارد که چه زمانی کرونای فرد مثبت و چه زمانی کرونای وی منفی شده است تا رنگ آن را تغییر دهند و بگویند که ناقل این ویروس است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "تعدد اخبار کرونا با تاثیر بر عملکرد شناختی، مخاطبان را دچار بی حسی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعدد اخبار کرونا با تاثیر بر عملکرد شناختی، مخاطبان را دچار بی حسی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید