روزشمار: 21 فروردین؛ اولین و آخرین سفر کشتی تایتانیک

به گزارش وبلاگ سوئیچ دستی، کشتی تایتانیک بزرگ ترین کشتی بخار مسافربری دنیا، در چنین روزی در 10 آوریل 1912 اولین و آخرین سفر خود را شروع کرد.

روزشمار: 21 فروردین؛ اولین و آخرین سفر کشتی تایتانیک

تایتانیک بزرگ ترین کشتی بخار مسافربری دنیا همراه با 2 کشتی دیگر به نام های المپیک و بریتانیک به وسیله کارخانه کشتی سازی هارلند و ولف در ایرلند ساخته شد.

آنچه که نام تایتانیک را برای همواره در خاطره ها ثبت کرد، برخورد آن با یک توده یخ شناور و غرق شدن در آب بود که موجب مرگ حدود 1517 نفر شد. این اولین فاجعه دریایی در زمان صلح در تاریخ بود. برای ساخت تایتانیک از پیشرفته ترین تکنولوژی موجود در همان زمان استفاده شده بود. هیچکس فکر نمی کرد روزی تایتانیک با این همه تجهیزات و خدمه فوق العاده ماهر و باتجربه در دریا غرق گردد.

طرح اولیه کشتی به وسیله لرد پیر، رییس کارخانه، ارائه و پس از آنالیز به وسیله مدیران کارخانه مورد تایید واقع شد. سرانجام در 31 مارس سال 1909 میلادی ساخت تایتانیک شروع شد و تکمیل آن 2 سال به طول انجامید.

تایتانیک دارای 4 سیلندر، 4 دودکش، 3 موتور بخار و یک توربین فشار معکوس به همراه 3 پروانه پرقدرت بود. تعداد سرنشینان کشتی 3 هزار و 547 مسافر و خدمه بوده و استخر شنا، زمین ژیمناستیک، کتابخانه و زمین بازی اسکواش داشت. برای اتاق های درجه یک از چوب و مبلمان بسیار گران قیمت و فوق العاده زیبا استفاده شده بود. اتاق های درجه 2 و 3 نیز تمام امکانات رفاهی مورد احتیاج را داشتند. پلکان کشتی بسیار زیبا بود و از چوب بلوط ساخته شده بود. لامپ ها طوری انتخاب شده بودند که نورها طبیعی به نظر برسد و اوج تکنولوژی آمیخته با معماری در این کشتی مشاهده می شد.

جزییاتی درباره تایتانیک

1. هیچ گربه ای در کشتی تایتانیک وجود نداشت. آن موقع اغلب اوقات گربه ها را به خاطر اینکه نماد خوش شانسی بودند به کشتی ها می بردند. بعلاوه برای از بین بردن موش ها از آنها استفاده کردند.

2. طول تایتانیک حدوداً به بلندی ارتفاع ساختمان سلطنتی نیویورک بود.

3. در میان نجات یافتگان کشتی تایتانیک دو سگ هم بودند.

4. مورگان رابرتسون نویسنده سال 1898 حدودا 14 سال پیش از فاجعه تایتانیک رمانی به نام بیهودگی نوشت، در این رمان او در خصوص یک کشتی به نام تایتان نوشته که بزرگترین کشتی است که تا به حال ساخته شده و در یک شب سرد ماه آپریل به توده یخی در اقیانوس اطلس برخورد می نماید. هر دو کشتی، هم تایتانیک و هم کشتی داستانی از نظر طراحی شبیه به هم بودند.

5. 13 زوج درون کشتی برای جشن ماه عسل شان آمده بودند.

6. وزن بار و چمدان مسافرین در تایتانیک 900 تن بود.

7. در کشتی هر 24 ساعت 14000 گالن آب نوشیدنی و هر روز 825 تن ذغال سنگ مصرف می شد.

8. فاصله زمانی از اولین مشاهده توده یخی تا اصابت کشتی به آن حدود 30 ثانیه بود.

9. بعد از اصابت کشتی به توده بزرگ یخی 2 ساعت و 40 دقیقه طول کشید تا آب تمام کشتی را فرا گرفت.

قیمت بلیت کشتی تایتانیک در سال 1912

درجه 1: 4/350 دلار (قیمت عالی ترین آپارتمان یک خوابه)

درجه 2: 1/750 دلار

درجه 3: 30 دلار

سرگذشت تایتانیک

شب یکشنبه 14 آوریل سال 1912 میلادی بود. درجه حرارت هوا به سرعت در حال کاهش بود و آب اقیانوس سردتر می شد. در ساعت 11 و 40 دقیقه پیغامی برای تایتانیک مخابره شد که در آن هشدار داده شده بود که یک توده یخ شناور در جهت کشتی وجود دارد. چند دقیقه بعد پیغام دیگری از کشتی دیگر با همین مضمون به تایتانیک مخابره شد. اما هیچکدام از دو پیغام به تایتانیک نرسید.

در ساعت 1 و 45 دقیقه ناگهان یک توده یخ در مقابل کشتی ظاهر شد. زنگ خطر 3 بار به صدا عایدی. کاپیتان تمام کوشش خود را برای تغییر جهت کشتی انجام داد اما دیر شده بود. گوشه راست کشتی با توده یخ برخورد کرد و چندین جای کشتی صدمه دید.

ناگهان آب وارد کشتی شد صدمات وارده جبران ناپذیر بود. کاپیتان اسمیت و توماس اندرو به این نتیجه رسیدند که کشتی در حال غرق شدن است و در نیمه شب دستور دادند که قایق های نجات را به آب بیندازند.

تایتانیک دارای 20 قایق نجات به ظرفیت یک هزار و 178 نفر بود. در حالی که تعداد خدمه و مسافران روی هم 2 هزار و 223 نفر بودند. 16 قایق درون جرثقیل کشتی و تعدادی هم قایق تاشو وجود داشت.

مسافران درجه 1 و 2 کشتی به راحتی به قایق ها دسترسی داشتند اما دسترسی به قایق ها برای مسافران درجه 3 وجود نداشت. یک در بزرگ مسافران درجه 3 را از بقیه مسافران جدا می کرد. زمانی که زنان و بچه ها مسافران درجه 1 و 2 نجات یافتند. مسافران درجه 3 هنوز انتظار می کشیدند. ابتدا زنان و بچه ها را سوار قایق ها می کردند. 2 نفر از خدمه کشتی مرتباً پیغام می فرستادند و اوضاع نا به هنجار به وجود آمده را گزارش می دادند و چندین کشتی از جمله المپیک پیغام را دریافت کردند اما آن ها به قدری دور بودند که هیچ کدام نتوانستند خود را به موقع برسانند. یکی از کشتی ها 4 ساعت بعد از حادثه رسید.

مسافران هیچ کدام غرق شدن تایتانیک را باور نداشتند و هیچ تمایلی به سوار شدن در قایق های نجات نداشتند. برای همین ابتدا بیشتر قایق ها تقریباً خالی بودند. اما پس از گذشت اندک زمانی مسافران متوجه وخامت اوضاع شدند و کشتی کم کم به داخل آب می رفت. در ساعت 2 و 20 دقیقه بامداد کشتی از وسط به دو نیم شد و یک قسمت به طور کامل درون آب رفت و پس از گذشت چند دقیقه نیمه دیگر تایتانیک هم درون آب فرو رفت و این چنین عمر تایتانیک به سرانجام رسید. این در حالی بود که از 2 هزار و 223 نفر مسافر فقط 706 نفر نجات یافتند و هزار و 517 نفر همراه با تایتانیک درون آب فرو رفتند. 199 نفر از مسافران درجه یک و 119 نفر از مسافران درجه 2 و 104 نفر از مسافران درجه 3 نجات یافتند. 685 نفر از خدمه کشتی نیز غرق شدند و تنها 214 نفر از خدمه زنده ماندند.

1347 مرد و 103 نفر زن جان خود را از دست دادند. نیمی از بچه ها هم در آب غرق شدند. بیشتر مسافران به علت سرمای شدید و دمای 2 درجه آب یخ زدند.

این چنین بود که تایتانیک، کشتی زیبا و بزرگ ترین کشتی بخار مسافربری دنیا به خاطره ها پیوست.

در همین روز:

1. استقرار هلندی ها در دماغه امیدنیک (1652 میلادی)

2. شروع آتشفشان کوه تامبورا؛ این آتشفشان با یک فوران سه ماهه تا 15 ژوئیه ادامه داشت و در نهایت جان 71000 نفر از مردم را گرفت و آب و هوای زمین را برای دو سال بعد از آن تحت تاثیر قرار داد. (1815 میلادی)

3. نیروهای اتحاد جماهیر شوروی بندر اودسا را از تصرف نازی ها خارج کردند. (1944 میلادی)

4. بازگشایی کانال سوئز برای حمل و نقل بعد از سه ماه بسته بودن آن. (1957 میلادی)

5. درگذشت هارولد لمب خاورشناس و مورخ معروف امریکایی (1962 میلادی)

6. 129 دریانورد آمریکایی بر اثر غرق شدن زیردریایی USS Thresher جان خود را از دست دادند. (1963 میلادی)

7. قایق سفر بین جزیره ای نیوزیلندی به نام TEV Wahine در نزدیکی بندر ولینگتون غرق شد. (1968 میلادی)

8. هواپیمای توربوپراپ Vickers Vanguard بر اثر طوفانی در نزدیکی شهر بازل سوییس سقوط کرد و 104 نفر جان خود را از دست دادند. (1973 میلادی)

9. کشتی ایتالیایی MS Moby Prince بر اثر مه غلیظ در شهر لیوورنو با یک تانکر نفتی برخورد کرد و 140 نفر جان خود را از دست دادند. (1991 میلادی)

10. هواپیمای نیروی هوایی لهستان به نام Tu-154 M در نزدیکی اسمولنسک روسیه سقوط کرد و 96 نفر از جمله رییس جمهور لهستان لخ کاژینسکی و چندین مقام ارشد سیاسی این کشور جان خود را از دست دادند. (2010 میلادی)

11. زادروز مصطفی قریب روزنامه نگار معاصر ایران (1312 شمسی)

12. سالروز زمین لرزه پرتلفات فارس (1351 شمسی)

13. افتتاح طرح بزرگ آب رسانی کشور در زاهدان (1382 شمسی)

منبع: کجارو

به "روزشمار: 21 فروردین؛ اولین و آخرین سفر کشتی تایتانیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 21 فروردین؛ اولین و آخرین سفر کشتی تایتانیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید