کاهش نگرانی تامین آب برای فراوری برنج سال آینده رشت

به گزارش وبلاگ سوئیچ دستی، خبرنگاران/گیلان مدیر جهاد کشاورزی رشت گفت: احیای آب بندان ها و شخم زمستانه نگرانی تامین آب برای فراوری برنج سال آینده رشت را کاهش می دهد.

کاهش نگرانی تامین آب برای فراوری برنج سال آینده رشت

مسعود اسدی پرور در گفت و گو با وبلاگ سوئیچ دستی با بیان اینکه با توجه به کاهش ذخیره سد سفیدرود به کشاورزان توصیه نموده ایم حتما برای شخم زمستانه از هم اکنون وارد شالیزارهایشان شوند، گفت: تا به امروز شخم زمستانه در 15 درصد از شالیزارهای رشت که بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است اجرا شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شاهد بارش باران در رشت هستیم و برترین زمان برای ورود شالیکاران به اراضی شالیزاری است.

افزایش استفاده از آب سبز در شالیزارهای رشت

اسدی پرور ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای کاهش رنج تنش آبی برای فراوری برنج رشت علاوه برشخم اول، احیای آبندان ها در شهرستان رشت است و از 1830 هکتار آب بندان رشت تا به امروز 350 هکتار آب بندان احیا شده اند و با احیای ما بقی آب بندانها 40 میلیون مترمکعب آب در رشت به عنوان آب سبز که آبی سازگار با محیط است ذخیره خواهد شد.

وی توضیح داد: متاسفانه کانال های آب در شهرستان رشت مدرن نیستند و به علت سنتی بودن این کانال ها شاهد پرت زیاد آب هنگام فراوری برنج هستیم.

احتمال کاهش فراوری ارقام پرمحصول در رشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت با بیان اینکه به طور میانگین در رشت 84 درصد از اراضی به کشت ارقام محلی و 16 درصد به کشت ارقام پرمحصول اختصاص می یابد، اعلام کرد: از آنجاییکه که سال جاری ممکن است با کمبود موردی آب در بعضی از اراضی روبرو شویم، احتمالا کشاورزان کمتری به کشت ارقام پرمحصول به علت دیررس بودن ارقام اقدام خواهند کرد و پیش بینی می کنیم در 90 درصد از شالیزارهای رشت ارقم محلی کشت گردد و در ده درصد به جای مانده که قابلیت کشت و فراوری ارقم پرمحصول آنها قابلیت بالایی دارد بلامانع است.

اسدی پرور با اشاره به اینکه برای افزایش قیمت بعضی از کودها مانند فسفات و پتاس باعث شد تا کشاورزان سال گذشته کمتر از این کودها استفاده نمایند و این امر موجب کاهش عملکرد فراوری محصول شان شد، توضیح داد: برای جبران فقر شالیزارهای رشت از وجود کود فسفات، اوره و پتاس تسهیلات 16 میلیون تومانی با بهره ده درصد در نظر گرفته شده است تا کشاورزان برای خرید این کودها مسئله ای نداشته باشند.

فقر شالیزارهای رشت از کودهایی نظیر فسفات و پتاس

وی بر جبران فقر موجود کود در شالیزارهای رشت تاکید نمود: استفاده از کود پتاس برای شالیزارها 18 فایده دارد که مهمترین آن کاهش خرد شدن دانه برنج در زمان تبدیل برنج است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت با اشاره به اینکه نتایج آزمون خاک تا سه سال برای خاک اراضی کشاروزی اعتبار دارد، از کشاوزان خواست حتما برای تامین کودهای مورد احتیاج مزارع خود اقدام نمایند و آزمون خاک را انجام دهند.

وی در ادامه به توزیع 4000 تن برنج خارجی در رشت اشاره نمود و اضافه کرد: با توزیع این برنج شاهد کاهش قیمت برنج داخلی خواهیم بود.

دلالان با احتکار برنج، محصول پر رنج کشاورز را با سود بالا می فروشند

اسدی پرور با بیان اینکه در حال حاضر فقط 10درصد برنج رشت در دست کشاورزان است، گفت:در حال حاضر 90 درصد برنج شهرستان رشت فروش رفته است و فقط دلالان توانستند با احتکار آن قیمت را تا این حد در بازار برسانند و اقداماتی در حال اجرا است تا از این پس چنین رویاهایی برای متخلفان هنگام فروش برنج بومی رشت کابوس گردد و دلالان نتوانند بدون دخالت در رنج فراوری برنج از گرانی این محصول سودهای هنگفت به جیب برنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کاهش نگرانی تامین آب برای فراوری برنج سال آینده رشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش نگرانی تامین آب برای فراوری برنج سال آینده رشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید