یک گونه تازه پرنده در خراسان رضوی مشاهده شد

به گزارش وبلاگ سوئیچ دستی، خبرنگاران/خراسان رضوی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی از مشاهده گونه نو پرنده برای نخستین بار دراین استان اطلاع داد.

یک گونه تازه پرنده در خراسان رضوی مشاهده شد

مهدی اله پور در این خصوص اظهار کرد: غواص گلو سیاه با نام علمی Black throated diver از خانواده غواص ها و راسته غواص شکلان است که در آذر ماه برای نخستین بار در شهرستان زبرخان مشاهده شد.

وی اضافه نمود: غواص ها پرندگان آبزیی هستند و در ایران بیشتر در آب های ساحلی و عمیق دریای خزر در فصل زمستان دیده می شوند. این نوع از پرندگان بیشتر از

ماهی ها تغذیه می نماید و برای صید تا عمق سه الی 6 متری در آب غواصی می نماید و به طور میانه در حدود 45 ثانیه در زیر آب می ماند. بعلاوه به ندرت از قورباغه ها، بی مهره ها و مواد گیاهی استفاده می نماید.

وی گفت: ویژگی های ظاهری این پرنده اینگونه است که طول بدن آن 58 تا 73 سانتیمتر و گستردگی بال ها 110 تا 130 سانتیمتر بوده و پرجثه تر و کشیده تر از پرنده غواص گل و سرخ، سر بزرگتر و پهن تر، نر و ماده همشکل و دارای تغییرات فصلی است.

اله پور ادامه داد: تا به امروز در ایران 2 گونه غواص گلو سیاه و غواص گلو سرخ مشاهده شده و در لیست پرندگان حمایت شده ایران قرار گرفته است و دارای ارزش حفاظتی است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی گفت: پرنده مذکور به وسیله دوستدار محیط زیست آقای علیرضا باغشنی در محل شهرستان زبرخان مشاهده و درحالی که قادر به پرواز نبود زنده گیری و جهت تیمار و نگهداری تحویل اداره حفاظت محیط زیست نیشابور شد، که طبق آخرین معاینات دکتر دامپزشک با مراقبت های ویژه رو به بهبودی است.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست خراسان رضوی وی اضافه نمود: با ثبت این گونه تازه رکورد گونه های ثبت شده در شهرستان نیشابور به 33 گونه و در خراسان رضوی به 335 گونه افزایش یافت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "یک گونه تازه پرنده در خراسان رضوی مشاهده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک گونه تازه پرنده در خراسان رضوی مشاهده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید