70 درصد تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور تامین می گردد

به گزارش وبلاگ سوئیچ دستی، تهران (پانا) - وزیر نفت با بیان اینکه اکنون 70 درصدی تجهیزات صنعت نفت از فراوری داخل تأمین می گردد، اظهار داشت این توانمندی وجود دارد که تا 95 درصد کالاها هم داخلی سازی شوند.

70 درصد تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور تامین می گردد

به گزارش ایسنا، جواد اوجی روز چهارشنبه (15 دی) در نشستی با سازندگان کالا و تجهیزات صنعت نفت، اظهار کرد: بیش از چهار ماه از مسئولیتم در وزارت نفت می گذرد و فکر می کنم بیشترین بازدیدها و سرکشی ها افزون بر پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و بخش توسعه میدان ها، در حوزه ساخت داخل و شرکت های دارای فناوری بوده است.

وی ادامه داد: زمانی در دهه های 70 و 80 عمده کالاهای صنعت نفت از خارج کشور تامین می شد و بالغ بر 80 درصد هزینه ها برای خرید خارجی بود اما امروز به برکت جمهوری اسلامی و شما سازندگان داخلی ورق برگشت و بیش از 70 درصد احتیاجهای صنعت نفت از داخل تامین می گردد و این توانمندی وجود دارد که تا 95 درصد کالاها هم داخلی سازی شوند.

اجرای پروژه های صنعت نفت بدونِ توقف

وزیر نفت با بیان اینکه اکنون کالاهای مورد احتیاج همه بخش ها(بالادست و پایین دست صنعت نفت) با یاری سازندگان داخلی تامین می گردد، توضیح داد: از روزی که بنده مسئولیت وزارت نفت را برعهده گرفتم، پروژه هایی که از پیش شروع شده بود هیچ توقفی نداشتند و شاید 10 تا 15 پروژه دیگر هم در شورای اقتصاد یا در هیئت مدیره شرکت های تابعه مصوب شدند.

اوجی با بیان اینکه نشست های مختلفی هم با مجریان طرح ها و پیمانکارن برگزار شده است تا پروژه های مورد احتیاج صنعت نفت به خوبی اجرایی شوند، اضافه کرد: این روزها دیدارهای متعددی هم با نمایندگان مجلس درباره لایحه بودجه کل کشور سال 1400 داشتیم زیرا وقتی بیشتر تامین اقتصادی این بودجه از صنعت نفت است پس باید به آن توجه کنیم.

افزایش گازبهای پرمصرف ها حساب شده بود

وزیر نفت با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران باید سرمایه گذاری 80 میلیارد دلاری را در هشت سال انجام دهد، گفت: امروز و در همین روزها ما حدود 250 میلیون مترمکعب کمبود گاز طبیعی داریم و مصرف نیروگاه ها، صنایع و پتروشیمی ها محدود شدند تا گاز بخش خانگی تامین گردد که فعلا گازبهای مشترکان پرمصرف را که از سال 94 تغییر نکرده بود تغییر دادیم و از ابتدای آذرماه سال جاری افزایش یافت و حساب شده هم گران شد.

صرفه جویی به اندازه فراوری یک فاز پارس جنوبی با افزایش گازبهای پرمصرف ها

اوجی تاکید نمود: با اجرای این طرح 25 میلیون مترمکعب و به اندازه فراوری یک فاز پارس جنوبی صرفه جویی می گردد که حدود 6 میلیارد دلاراست؛ در این زمینه و برای سال آینده هم برنامه دیگری داریم.

وی ضمن تاکید بر ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی، اضافه کرد: اکنون ظرفیت فراوری روزانه گاز شیرین کشور حدود 860 میلیون متر مکعب است اما اگر این ظرفیت به روزانه بیش از یک میلیارد هم برسد با این وضع مصرف، فراوریمان جوابگو نخواهد بود.

وزیر نفت اظهار کرد: مصرف روزانه بنزین اکنون 95 تا 96 میلیون لیتر است که اگر کرونا نبود این اندازه به روزانه 120 میلیون لیتر هم می رسید درحالی که ظرفیت پالایشی کشور 104 تا 105 میلیون لیتر است بنابراین طرح های پتروپالایشی باید حتما و به طور جدی دنبال شوند.

ظرفیت فراوری سالانه محصولات پتروشیمی به 140 میلیون تن می رسد

اوجی بعلاوه با اعلام اینکه در حوزه نفت هم باید 70 تا 80 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم، با اشاره به اندازه احتیاج سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، گفت: اکنون ظرفیت فراوری سالانه محصولات صنعت پتروشیمی 90 میلیون تن است که با تکمیل طرح های جهش سوم به حدود سالانه 140 میلیون تن می رسد که به حدود 30 تا 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری احتیاج است.

وی اضافه کرد: اما پرسش می گردد که این سرمایه از کجا تأمین خواهد شد؟ که باید بگوییم راه چاره دارد و وظیفه ما دولتمردان است که با آسان کردن آیین نامه ها، سرمایه گذاری تسهیل گردد.

وزیر نفت در سرانجام با بیان اینکه اولولیت ما توان و ساخت داخل است، تاکید نمود که سیاست وزارت نفت دولت سیزدهم حمایت همه جانبه از فراوری داخل است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "70 درصد تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور تامین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "70 درصد تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور تامین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید