رتبه 19 تهران در مقدار آلودگی هوا

به گزارش وبلاگ سوئیچ دستی، تهران (پانا) - دهمین وبینار از مجموعه وبینارهای بخشی از راهکار به مناسبت روز هوای پاک برگزار گردید و مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران عنوان نمود که مرکز رتبه 19 دنیا در مقدار آلودگی هوا را دارد.

رتبه 19 تهران در مقدار آلودگی هوا

حسین شهیدزاده، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در این وبینار به برسی صندلی تهران به اسم مرکز ایران، در مورد مقدار فراوری آلاینده پرداخت و گفت: تهران در رتبه 19 در مورد مقدار آلودگی قرار گرفته است و نسبت به سایر شهرها از جمله دهلی و پکن شرایط خوبی را دارد اما برای بهبود شرایط هوای مرکز باید اقداماتی را انجام داد.

وی در ادامه مقدار فراوری آلاینده ها را براساس منبع آلاینده ثابت و متحرک دسته بندی کردند و نوع هر آلاینده ای که هر منبع فراوری می نماید را بیان نمود و گفت: خودروهای دیزلی با وجود اینکه سهم کمی را در بین وسائل نقلیه به خود اختصاص داده، در فراوری ذرات معلق نقش اساسی دارد.

شهیدزاده با اشاره به قوانین و آیین نامه های اجرایی در مورد هوای پاک و بیان محدودیت های اجرای این قوانین، گفت: هرچه قدر استانداردهای فراوری بهتر باشد مقدار فراوری آلاینده کمتر است.

وی بعلاوه با اشاره به طرح های ارایه شده در مورد کاهش آلودگی هوا از جمله طرح زوج و فرد خودروها و طرح کاهش؛ به بیان معایب و مزایای هریک از طرح ها پرداخت و گفت: افزایش کیفیت و کمیت وسائل نقلیه عمومی، ارایه آموزش های لازم به مردم و مسئولان و دیگر عوامل می تواند راه چاره های مناسبی برای کنترل و کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها باشد.

یوسف رشیدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی هم در ادامه در مورد مسائل پنهان مدیریت کیفیت آلودگی هوا گفت: فرسودگی خوردو ها، بروکراسی اداری و... می تواند از مسائل پنهان و اصلی آلودگی هوا در کلان شهرها باشد.

وی اضافه کرد: ارتباط مستقیمی بین محیط زیست و اقتصاد یک کشور وجود دارد. زمانی که معیشت مردم در تنگنا باشد، اولویت اصلی مردم معیشت خواهد بود نه حفظ محیط زیست. زمانی که هزینه تعویض یک کاتالیز خودرو از توان اقتصادی مردم بیشتر باشد، کسی برای گرفتن معاینه فنی اقدام نمی نماید.

سارا امینی، عضو گروه مردمی اکسیژن در ادامه با معرفی این گروه مردم نهاد که به همت دانشجویان و فعالان محیط زیست به منظور کوشش برای داشتن هوایی پاک،در فضای مجازی تاسیس شد، گفت: اکسیژن کوشش نموده است تا مطالب خود را در 2 بخش حقوقی و اجتماعی فراوری کند. در بخش حقوقی بیشتر تاکید بر قانون هوای پاک و قوانین و کنوانسیون های بین المللی بوده است. افرادی که با تیم اکسیژن همکاری می نمایند هم در 2 دسته قرار دارند. دسته اول کسانی هستند که به صورت مداوم با اکسیژن همکاری می نمایند و در تصمیمات و سیاست گذاری های پلتفرم ها و فراوری محتوا دخالت دارند.

وی ادامه داد: دسته دوم کسانی هستند که به صورت داوطلبانه فراوری محتوا می نمایند و این محتوا در اختیار گروه اکسیژن قرار می گیرد.

امینی با اشاره به ویژگی های مشترک در اقدامات حمایتگری بیان نمود: اکسیژن رویکرد همه جانبه دارد و سعی می نماید تمام طیف های جامعه را درگیر کند. اکسیژن نگاهی جانع به مقوله آلودگی هوا دارد به همین جهت فراوری محتوا در زمینه محیط زیست و زنان یکی از دغدغه های اصلی این گروه در صفحات مجازی است.

در بخش دیگری از این وبینار، حمید اخوان، مدیر عامل موسسه سبز اندیشان اراک با اشاره به انواع تشکل های غیر دولتی، بیان نمود: تشکل مدافعه گری یکی از انواع تشکل های غیردولتی است و معنای واقعی آن زمانی آشکار می گردد که ما بخواهیم از ایده ای که به نفع مردم است دفاع و تغیراتی را در قوانین و مقرات ایجاد کنیم تا بر تصمیات سیاست گذاران و مدیران تاثیر بگذاریم.

وی بعلاوه به ابزار های مورد احتیاج در مورد مدافعه گری از جمله؛ شناخت و جمع آوری اطلاعات، تبین و تحلیل اطلاعات، مشارکت گیری، اطلاع رسانی و جوابگو کردن مسئولان اشاره نمود و گفت: مدافعه گری یک پروژه است و برای اثر بخش بودن آن باید تمامی مراحل به درستی طی گردد و از ابزارهای موجود به طرز صحیحی استفاده گردد.

وی به اهمیت مطالبه گری درست و مناسب اشاره نمود و گفت: مطالبه گری نادرست موجب افزایش بی اعتمادی در جامعه و ایجاد یک فرصت مناسب برای سیاست گذاران جهت فرار از جوابگویی است.

این همایش به وسیله گروه مردمی قرار سبز، اداره محیط زیست تهران، کمپین سه شنبه های بدون خودرو، گروه مردمی اکسیژن، گروه سبز اندیشان اراک و حمایت بیش از 60 تشکل دانشجویی و مردم نهاد سراسر کشور برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری پانا

به "رتبه 19 تهران در مقدار آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه 19 تهران در مقدار آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید