قرص استروژن کونژوگه چیست؟ (موارد مصرف

به گزارش وبلاگ سوئیچ دستی، قرص استروژن کونژوگه (Conjugated estrogens) با نام دیگر استرومارین (Estromarin) از داروهای هورمونی است که کمبود استروژن را در بدن خانم ها جبران نموده و از این طریق بعضی مسائل آن ها نظیر خونریزی های نامنظم رحم را درمان می نماید. تهوع، استفراغ، درد لگن و درد سینه بعضی از عوارض مصرف این داروست.

قرص استروژن کونژوگه چیست؟ (موارد مصرف

وبلاگ سوئیچ دستی | سرویس سلامت - مسائل هورمونی یکی از شایع ترین مسائل در میان خانم هاست. بخش زیادی از این مسائل به سطح هورمون استرژون که نوعی هورمون زنانه است برمی گردد. وجود این هورمون در بدن موجب شکل دریافت ویژگی های ثانویه زنانه ازجمله پستان ها، تنظیم چرخه قاعدگی، دستگاه فراوری مثل و رشد آن ها می گردد. قرص استروژن کونژوگه یکی از این داروهایی است که به هنگام به هم خوردن تعادل استروژن، برای بیماران تجویز می گردد.

نقش استروژن در بدن چیست؟

علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد، استروژن باعث سلامت و زیبایی پوست و مو شده، آکنه را کاهش می دهد و با فراوری کلسترول در کبد به مراقبت از قلب و عروق می پردازد. واضح است که برهم خوردن تعادل استروژن در بدن مسائل و بیماری های مختلفی را برای خانم ها ایجاد می نماید.خونریزی های غیرطبیعی و پی درپی رحم، قاعدگی های نامنظم، سرطان سینه و سرطان رحم بعضی از مسائل عدم فراوری کافی هورمون استروژن توسط بدن است. در این موارد است که داروهای حاوی استروژن به یاری خانم ها می آیند و با جبران کمبود این هورمون، به درمان و رفع شدن بعضی بیماری ها می پردازند.

قرص استروژن کونژوگه چیست؟

قرص استروژن کونژوگه (Conjugated estrogens) با نام دیگر استرومارین (Estromarin) یکی از داروهای هورمونی است که با جبران کمبود استروژن (هورمون جنسی زنانه فراوری شده توسط تخمدان)، به منظور درمان کم کاری غدد تناسلی، آتروفی واژن، نارسایی اولیه تخمدان و درمان علائم متوسط تا شدید وازوموتور در دوران یائسگی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو ممکن است برای درمان خونریزی نامنظم رحم، سرطان پستان یا سرطان پروستات نیز به کار رود. توجه داشته باشید که مصرف طولانی مدت استروژن ها به تنهایی، خطر بروز سرطان آندومتر را افزایش می دهد. بنابراین مصرف آن باید تنها تحت نظر پزشک صورت گیرد.

نام های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های دیگر Premarin Vaginal, Synthetic Conjugated Estrogens, A
موارد مصرف جبران کمبود استروژن

نارسایی تخمدان

کم کاری غدد تناسلی

عوارض تهوع، استفراغ، درد سینه، سفتی و عظیم شدن پستان ها، سندروم پیش از قاعدگی، تغییر در اعمال کبد، یرقان ناشی از بند آمدن صفرا، بثورات جلدی، افسردگی، سردرد، افزایش تحریک بافتی، افزایش غلظت فاکتورهای انعقادی، خطر بروز ترومبوآمبولی و آمبولی ریوی و سکته قلبی، افزایش یا تشدید فشار خون، خارش واژن، درد لگن
تداخل دارویی ریفامپین، گریزئوفولین و داروهای ضدصرع نظیر کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین، پیریمیدون، داروهای ضد انعقاد مثل وارفارین، داروهای کاهنده فشار خون، سیکلوسپورین

مقدار و نحوه مصرف قرص استروژن کونژوگه

مقدار دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک متخصص مشخص گردد. به طور معمول برای درمان خونریزی غیرعادی رحم (ناشی از عدم تعادل هورمونی) در عظیمسالان مقدار 25 میلی گرم دارو، از راه وریدی یا عضلانی تجویز می گردد که هر 12-6 ساعت تکرار می گردد.

نکاتی که در رابطه با مصرف قرص استروژن کونژوگه باید بدانید

  • اگر در معرض خونریزی واژینال، بیماری های کبدی هستید، اگر جراحی عظیمی دارید، یا اگر تا به حال دچار حمله قلبی، سکته مغزی، لخته شدن خون و یا سرطان سینه هستید، نباید از این دارو بهره ببرید.
  • طی درمان با این دارو، هر لحظه خونریزی غیرطبیعی واژن را گزارش دهید.
  • از آنجایی که این دارو خطر لخته شدن خون، سکته مغزی، حمله قلبی یا سرطان سینه، رحم یا تخمدان را افزایش می دهد؛ نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف گردد. اگر شما دارای فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا هستید، اگر شما اضافه وزن دارید یا اگر سیگار می کشید، حتی بیشتر در معرض این خطرات هستید.
  • اگر به بیماری های مربوط به کیسه صفرا، آسم، اختلال کلیوی، تشنج، صرع، میگرن، اختلال تیروئید، لوپوس، پورفیری، اندومتریوز یا تومورهای فیبروئید رحم یا هیسترکتومی مبتلا هستید، قبل از مصرف دارو، با پزشک مشورت کنید.
  • استروژن هورمون لازم برای فراوری شیر مادر را کاهش می دهد و می تواند فراوری شیر مادر را کاهش دهد. در صورت تغذیه با شیر مادر، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • این دارو برای افرادی که کمتر از 18 سال دارند استفاده نمی گردد.
  • در صورت بروز تورم لب ها و دور چشم، کهیر یا تورم های پوستی، غش ناگهانی، ضربان قلب تند یا خس خس سینه یا مشکل در تنفس، مصرف دارو را قطع نموده و بلافاصله با یک مرکز خدمات اضطراری پزشکی تماس بگیرید.
  • مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی، تنها پس از مشورت با پزشک مجاز است.
  • هر نوع سابقه حساسیت دارویی که داشته اید، به پزشک اطلاع دهید.
  • قبل از مصرف این دارو، فهرست کلیه داروهای مصرف خود را در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است بعضی از داروها با داروی قرص استروژن کونژوگه تداخل داشته باشند.
  • در صورتی که مصرف یک وعده از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری، داروی خود را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی خود بازگردید.
  • در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر عادی بعد از مصرف داروی استروژن کونژوگه، به یک مرکز اورژانس مراجعه کنید.
  • قبل از انجام هر نوع عمل جراحی، جراح را از اینکه قرص استروژن کونژوگه مصرف می کنید، مطلع سازید.
  • گریپ فروت ممکن است با استروژن های کونژوگه ارتباط برقرار کند و منجر به عوارض ناخواسته گردد. طی درمان با قرص استروژن کونژوگه، از مصرف این میوه خودداری کنید.
  • در طول دوره درمان، از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • مصرف خوراکی دارو همراه یا بلافاصله بعد از غذا، عوارض گوارشی آن را به حداقل می رساند.

امیدوارم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید، نظرات و تجربیات خود را در انتهای همین صفحه در قسمت ارسال نظر با مخاطبان وبلاگ سوئیچ دستی در میان بگذارید.

برگرفته از: drugs

منبع: setare.com

به "قرص استروژن کونژوگه چیست؟ (موارد مصرف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص استروژن کونژوگه چیست؟ (موارد مصرف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید