فرمول غذایی برای سفید کردن دندان ها

به گزارش وبلاگ سوئیچ دستی، اسید لاکتیک موجود در شیر ممکن است به روشن شدن مینای دندان های شما یاری کند. همچنین، گفته شده است که اسید لاکتیک فراوری بزاق را تحریک می نماید که می تواند به پاکسازی باکتری های مسبب پوسیدگی دندان یاری کند.

فرمول غذایی برای سفید کردن دندان ها

لکه دار شدن دندان اتفاقی معمول است. این شرایط زمانی رخ می دهد که لایه بیرونی دندان که به نام مینای دندان شناخته می گردد، تغییر رنگ می دهد.

به گزارش هلث لاین، محصولات سفید نماینده دندان بسیاری در بازار وجود دارد. شما می توانید از بین خمیردندان ها، پودرها، نوارها یا ژل های سفیدنماینده یکی را انتخاب کنید. دندانپزشک شما نیز می تواند خدماتی حرفه ای در این زمینه ارائه کند.

اما این گزینه ها می توانند گران باشند. همچنین، آنها حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است با دندان ها و لثه های شما نامهربان باشند.

برای سفید کردن دندان های خود بدون استفاده از مواد شیمیایی می توانید نگاهی به روش هایی طبیعی تر داشته باشید. بعضی مواد غذایی می توانند به سفید شدن دندان های شما به روشی طبیعی یاری نمایند.

اگرچه بعضی شواهد نشان می دهند که این خوراکی ها در سفید کردن دندان ها موثر عمل می نمایند، اما تاثیرات آنها بیشتر حکایتی و نظری هستند. با این وجود، امتحان کردن آنها به شما صدمه ای نمی زند.

توت فرنگی

توت فرنگی حاوی اسید مالیک است. گفته می گردد که این اسید خاصیت سفید نمایندگی دارد که ممکن است به روشن شدن دندان های لکه دار یاری کند.

همچنین، اسید مالیک می تواند فراوری بزاق در افرادی که به خشکی دهان مبتلا هستند را افزایش دهد. بزاق با پاکسازی غذا و بقایای دیگر در برابر پوسیدگی دندان که یک دلیل اصلی تغییر رنگ دندان است، از شما محافظت می نماید.

هندوانه

محتوای اسید مالیک هندوانه بیشتر از توت فرنگی است. اسید مالیک می تواند در روشن شدن رنگ دندان ها نقش داشته و فراوری بزاق را افزایش دهد.

همچنین، بعضی افراد به این نکته اشاره دارند که بافت فیبری هندوانه دندان ها را سایش داده که به از بین رفتن لکه ها یاری می نماید. البته شواهد علمی برای پشتیبانی از این ادعا وجود ندارند.

آناناس

دندان های انسان با یک لایه نازک از پروتئین های بزاقی که به نام پلیکل شناخته می گردد، پوشیده شده است. لایه پلیکل از دندان های انسان محافظت می نماید، اما رنگدانه های موجود در غذا را نیز جذب می نماید. این شرایط می تواند به ایجاد لکه روی دندان ها منجر گردد.

همچنین، لایه پلیکل این امکان را برای باکتری ها فراهم می نماید تا به دندان ها بچسبند. در صورت انباشت باکتری ها، آنها می توانند موجب تشکیل پلاک و تغییر رنگ دندان ها شوند.

آناناس می تواند به طور طبیعی لایه پلیکل را حل نماید. آناناس حاوی آنزیمی پروتئولیتیک به نام بروملین است. آنزیم های پروتئولیتیک می توانند پروتئین ها، از جمله آنهایی که در لایه پلیکل وجود دارند را تجزیه نمایند.

پاپایا

پاپایا همانند آناناس حاوی یک آنزیم پروتئولیتیک است.

این آنزیم در پاپایا به نام پاپئین شناخته می گردد. پاپئین نیز پروتئین را تجزیه می نماید که به تخریب لایه پلیکل یاری می نماید. این به کاهش لکه ها و محافظت در برابر تشکیل پلاک یاری می نماید.

شیر

اسید لاکتیک موجود در شیر ممکن است به روشن شدن مینای دندان های شما یاری کند. همچنین، گفته شده است که اسید لاکتیک فراوری بزاق را تحریک می نماید که می تواند به پاکسازی باکتری های مسبب پوسیدگی دندان یاری کند.

کازئین، پروتئین موجود در شیر، نیز از ایجاد لکه روی دندان ها پیشگیری می نماید. کازئین به جذب فسفات کلسیم برای ترمیم پوسیدگی ها و پیشگیری از شکل گیری پلاک دندان یاری می نماید.

همچنین، مطالعه ای در سال 2014 نشان داد که کازئین با پلی فنول های موجود در چای پیوند تشکیل می دهد که از چسبیدن تانن ها به دندان ها و شکل گیری لکه روی آنها پیشگیری می نماید.

دیگر محصولات لبنی، مانند پنیر و ماست نیز حاوی اسید لاکتیک و کازئین هستند و ممکن است اثری مشابه را به همراه داشته باشند.

چه مدت طول می کشد تا مواد غذایی دندان ها را سفید نمایند؟

این که چه مدت طول می کشد تا این مواد غذایی رنگ دندان های شما را روشن تر سازند، تعیین نیست. هیچ پژوهشی درباره چارچوب زمانی مورد انتظار در این زمینه انجام نشده است. اما در مقایسه با محصولات تجاری، روش های طبیعی به طور معمول به مدت زمان بیشتری برای تاثیرگذاری احتیاج دارند.

همچنین، این به رنگ اصلی دندان های شما بستگی دارد. اگر دندان های شما به طور قابل توجهی لکه دار شده باشد، مشاهده نتایج احتمالا زمان بیشتری طول خواهد کشید. همچنین، در صورت مصرف زیاد غذاهایی که دندان ها را لکه دار می نمایند، شرایطی مشابه قابل انتظار است.

آیا روش های دیگری برای سفید کردن طبیعی دندان ها در خانه وجود دارد؟

در کنار مصرف مواد غذایی که پیشتر به آنها اشاره شد، شما می توانید روش های طبیعی زیر را نیز برای سفید کردن دندان های خود در خانه مد نظر قرار دهید:

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور منظم

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور منظم یکی از بهترین روش ها برای سالم و سفید نگه داشتن دندان ها محسوب می گردد.

مسواک زدن دندان ها دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه توصیه شده است. این کار می تواند به پاکسازی لکه ها و همچنین از بین بردن بقایای مواد غذایی و باکتری های مسبب پوسیدگی دندان یاری کند.

همچنین، استفاده از نخ دندان یک بار در روز می تواند به پیشگیری از تشکیل پلاک دندان و انباشت باکتری ها یاری کند.

مسواک زدن با جوش شیرین

جوش شیرین یک گزینه محبوب برای سفید کردن دندان است. این ماده از ماهیتی ساینده برخوردار است، از این رو، می تواند به پاکسازی لکه های روی دندان ها یاری کند. جوش شیرین یکی از مواد تشکیل دهنده رایج در خمیردندان های سفیدنماینده دندان نیز است.

برای استفاده از جوش شیرین برای روشن شدن رنگ دندان ها، سهم های مساوی از آب و جوش شیرین را با هم ترکیب نموده تا یک خمیر شکل بگیرد. از این خمیر برای مسواک زدن دندان های خود به مدت یک دقیقه استفاده نموده و سپس آن را تف کنید.

مسواک زدن با روغن خردل و نمک

روغن خردل و نمک یک درمان طبیعی در پزشکی سنتی هندی برای سفید کردن دندان است.

ایده ای که در پس این روش قرار گرفته است این است که روغن خردل پلاک و لکه های دندان را از بین می برد. این امر می تواند به تنهایی در روشی که به نام کشیدن روغن (Oil Pulling) شناخته می گردد، استفاده گردد. به گفته هواداران این روش، کشیدن روغن به کاهش پلاک دندان و باکتری های دهان یاری می نماید.

نمک می تواند برای تقویت اثر سفیدنمایندگی دندان به روغن خردل اضافه گردد. گفته شده است که بافت ساینده نمک به پاکسازی لکه های روی دندان یاری می نماید. همچنین، نمک pH بزاق را افزایش می دهد که ممکن است اثر ضد باکتری داشته باشد.

شما می توانید ترکیب یک سهم نمک با سه سهم روغن خردل را مد نظر قرار دهید. این ترکیب را برای یک دقیقه روی دندان های خود مالش داده و سپس آن را تف کنید.

شستشوی دهان با پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک عامل سفید نماینده طبیعی است. این ماده اغلب در محصولات تجاری سفیدنماینده دندان استفاده می گردد.

برای استفاده از آن به عنوان سفید نماینده دندان، می توانید سهم های مساوی از پراکسید هیدرژون و آب را با هم ترکیب کنید. این محلول را برای 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید، سپس، آن را تف کنید.

گزینه دیگر تهیه خمیر جوش شیرین با پراکسید هیدرژون به جای استفاده از آب است.

محدود کردن غذاهایی که دندان ها را لکه دار می نمایند

شما می توانید با محدود کردن غذاها و نوشیدنی هایی که موجب لکه دار شدن دندان ها می شوند، از تغییر رنگ اضافی پیشگیری کنید. از جمله این خوراکی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- توت های تیره

- سس های مبتنی بر گوجه فرنگی

- کاری

- قهوه

- چای سیاه

- نوشابه های گازدار تیره

- آبمیوه

- نوشیدنی های انرژی زا

اگر قصد مصرف یک نوشیدنی که می تواند موجب لکه دار شدن دندان گردد را دارید، استفاده از نی می تواند احتمال بروز این شرایط را کاهش دهد. همچنین، شما می توانید شیر را به قهوه یا چای اضافه کنید تا احتمال لکه دار شدن دندان ها به حداقل برسد.

منبع: همگردی

به "فرمول غذایی برای سفید کردن دندان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمول غذایی برای سفید کردن دندان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید